Sleep, Diet, and Academic Success: A Cross-Sectional Study Among Medical Students [Kafkas J Med Sci]
Kafkas J Med Sci. Ahead of Print: KJMS-63004

Sleep, Diet, and Academic Success: A Cross-Sectional Study Among Medical Students

Hüseyin Avni Eroğlu1, DAMLA AYKORA1, Berna Sert2, Cemre AYDEĞER1
1Çanakkale Onsekiz Mart University, Faculty of Medicine, Department of Physiology
2Çanakkale Onsekiz Mart University, Faculty of Medicine, Department of Public Health, Çanakkale, Turkiye

Aim: Qualitative sleep has multiple effects on human health and even social abilities. However, disruption of sleep or insufficient sleep might have detrimental effects, especially on young people. Insufficient or irregular sleep behaviors have been revealed to have an alleviating effect on academic success. In the present study, it was aimed to examine sleep behaviors associated with academic success, sleep parameters, and diet.
Material and Methods: Medicinal faculty students from Çanakkale Onsekiz Mart University participated in the study (n=215). General sleep behaviors were examined by Google Forms, designed by the authors. Sleep quality was evaluated via the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI), and the quality of diet was assessed via the Mediterranean Diet Quality Index (KIDMED).
Results: Our results indicated that significant differences were found in Sleep Latency, Sleep Disturbances, and Daytime Dysfunction. According to the Sleep Latency subscale, Term 1 scores were significantly lower than those of Terms 3, 4, and 5 (p<0.05). However, coffee consumption behaviors of Term 2 students were found to be significantly lower compared to Terms 2, 3, and 4 students (p<0.05). Additionally, the coffee consumption of Term 1 students was significantly lower than of Terms 4 and 5 students (p<0.05). The analysis revealed statistically significant negative correlations between the final dissertation scores and sleep latency, KIDMED score, and PSQI scores (p<0.05).
Conclusion: Depending on our results, considering regular sleep behaviors and diet, medical students should be informed about sleep quality-associated neurological disorders throughout further years.

Keywords: Sleep Quality, Learning, Academic Performance, diet.


Tıp Öğrencilerinde Uyku ve Diyet Davranışlarının Akademik Performansla İlişkisi

Hüseyin Avni Eroğlu1, DAMLA AYKORA1, Berna Sert2, Cemre AYDEĞER1
1Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı
2Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Çanakkale, Türkiye

Amaç: Nitelikli uykunun insan sağlığı ve hatta sosyal yetenekler üzerinde birçok etkisi vardır. Bununla birlikte, uykunun bölünmesi veya yetersiz uyku, özellikle gençler üzerinde zararlı etkilere sahip olabilir. Yetersiz veya düzensiz uyku davranışlarının akademik başarıyı azaltıcı bir etkisi olduğu ortaya konmuştur. Bu çalışmada, akademik başarı ile ilişkili uyku davranışları, uyku parametreleri ve diyetin incelenmesi amaçlanmıştır.
Materyal ve Metot: Çalışmaya Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencileri katılmıştır (n=215). Katılımcılara genel uyku davranışlarını netleştirmek için yazarlar tarafından tasarlanan Google Formları uygulanmıştır. Uyku kalitesi Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi (PSQI) ile, diyet kalitesi ise Akdeniz Diyet Kalitesi İndeksi (KIDMED) ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Sonuçlarımız uyku latansı, uyku bozuklukları ve gündüz işlev bozukluklarında anlamlı farklılıklar olduğunu göstermiştir. Uyku Gecikmesi alt ölçeğinde Dönem 1 puanlarının Dönem 3, 4 ve 5 puanlarından anlamlı olarak azaldığı belirlendi (sırasıyla p=0,009, p=0,003 ve p=0,010). Bununla birlikte, kahve tüketimi incelendiğinde, Dönem 2'deki öğrencilerin Dönem 2, 3 ve 4'tekilere kıyasla önemli ölçüde daha düşük kahve tüketimine sahip oldukları bulundu (p-değerleri: sırasıyla p=0,037, p=0,001 ve p=0,001). Ayrıca, Dönem 1'deki kahve tüketimi Dönem 4 ve 5'e göre önemli ölçüde daha düşüktü (sırasıyla p=0,001 ve p=0,003). Analiz, nihai tez puanları ile uyku latansı, KIDMED puanı ve PSQI puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı negatif korelasyonlar olduğunu ortaya koymuştur (p=0,014, p<0,001 ve p=0,037).
Sonuç: Sonuçlarımız doğrultusunda tıp öğrencilerinin düzenli uyku alışkanlıkları veya diyeti göz önünde bulundurularak uyku kalitesi ve nörolojik bozukluklar arasındaki ilişki nedeniyle tıp fakültesi öğrencileri ilerleyen yıllarda nörolojik açıdan değerlendirilmelidir.

Anahtar Kelimeler: Uyku Kalitesi, Öğrenme, Akademik Performans, Diyet.




Corresponding Author: Cemre AYDEĞER, Türkiye


TOOLS
Print
Download citation
RIS
EndNote
BibTex
Medlars
Procite
Reference Manager
Share with email
Share
Send email to author

Similar articles
PubMed
Google Scholar


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License..


Kafkas University Faculty of Medicine Dean of Kafkas Medical Sciences Journal Editor
Kars, Turkey    

Telephone: +90 474 225 18 04                                     Fax: +90 474 225 11 96

e-mail: edit.tipdergi@gmail.com

Go To Top