Effect of education on mothers' capability of identification of safety precautions of home accidentsCantürk Çapık1, Ayşe Parlak Gürol21Faculty Of Healht Sciences Nursing Department, Atatürk University, Erzurum, Turkey 2Health Services Vocational School, Atatürk University, Erzurum, Turkey
AIM The purpose of this study was to investigate the effect of planned training, provided for mothers with 0-6 year old children, on their identification of safety precautions for home accidents.
METHODS The experimental design with pretest-posttest control group was used in the study. The data of the study was collected from 160 mothers who were registered to four family health centers in the city center of Kars, between February 2013 and May 2013. The data of the study was collected by using the family description form and Scale for Identification of the Safety Measures Taken by Mothers to Prevent Home Accidents in Children in the 0-6 Age Group.
RESULTS Before the study; there were 16 falling (18.6%), 2 drowning (2.3%) and 4 cut wounds (4.7%) cases in the study group, and there were 10 falling (13.5%) and 2 burning (2.7%) cases in the control group. Pretest mean score of scales in the study and control groups were 176.16±11.36 and 175.49±15.02, respectively, and were not significantly different. The posttest mean score of of 185.47±7.86 in the study group was significantly higher than the value of 177.22±2.00 in the control group.
CONCLUSION Education increases the mothers' identification capability of safety precautions for home accidents. Keywords: Accidents, education, home, nursing, preventive medicine
Eğitimin annelerin ev kazalarına yönelik güvenlik tedbirlerini tanılama yetilerine etkisiCantürk Çapık1, Ayşe Parlak Gürol21Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Erzurum, Türkiye 2Atatürk Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Erzurum, Türkiye
AMAÇ Bu çalışma, 0-6 yaş arası çocuğa sahip annelere verilen planlı eğitimin, annelerin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerini tanımlama düzeyine etkisini incelemek amacıyla yapıldı.
YÖNTEM Çalışmada, ön test-son test kontrol gruplu deneysel tasarım kullanıldı. Çalışmanın verileri Şubat - Mayıs 2013 tarihleri arasında Kars il merkezinde bulunan 4 aile sağlığı merkezi bölgesine kayıtlı 160 anneden toplandı. Araştırma verileri aile tanıtım formu ve 0-6 yaş çocuklarda annelerin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerini tanılama ölçeği kullanılarak toplandı.
BULGULAR Çalışmadan önceki dönemde, deney grubunda 16 düşme (%18,6), 2 boğulma (%2,3), 4 kesi yarası (%4,7), kontrol grubunda ise 10 düşme (%13,5), 2 yanma (%2,7) vakası olmuştu. Deney grubunun ön test ölçek puan ortalamasının 176,16±11,36; kontrol grubunun ise 175,49±15,02 olduğu belirlendi ve iki grup birbirine benzerdi. Son testlerde deney grubunun ölçek puan ortalamasının 185,47±7,86’ya yükselirken, kontrol grubunun 177,22±2,00 olduğu belirlendi. Son testlerde deney grubu anlamlı olarak daha yüksek ölçek skoruna sahipti.
SONUÇ Eğitim annelerin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerini tanıma düzeyinde anlamlı artış sağlar. Anahtar Kelimeler: Kazalar, eğitim, ev, hemşirelik, koruyucu tıp
Cantürk Çapık, Ayşe Parlak Gürol. Effect of education on mothers' capability of identification of safety precautions of home accidents. Kafkas J Med Sci. 2014; 4(3): 87-94
Corresponding Author: Cantürk Çapık, Türkiye |
|