Determining the Relationship Between Coronavirus Anxiety and Attitudes Towards the COVID-19 Vaccination in Students from Vocational School of Health ServicesAyşe Gül Parlak1, Şafak Aydın21Department of Nursing, Faculty of Health Sciences, Kars, Türkiye 2Atatürk Vocational School of Health Services, Kafkas University, Kars, Türkiye
Aim: This research was aimed to determine the relationship between coronavirus anxiety and attitudes toward the COVID-19 vaccination in students from the vocational school of health services. Material and Method: This cross-sectional study was completed with 700 students attending the Vocational School of Health Services at a university in eastern Turkey in the 2020–2021 academic year. The data were collected through an online survey via the Social media platform (Whatsapp) between 15–31 January 2021. The data were collected Student Information Form, Coronavirus Anxiety Scale, and Attitude towards the COVID-19 Vaccine. The data were evaluated using the SPSS 22.0 program with standard deviation, mean, percentage, number, t-test in independent groups, one-way analysis of variance, and Spearman rho correlation analysis. The statistical significance level was taken as p<0.05. Results: Attitudes Towards the COVID-19 Vaccine Scale positive attitude subscale mean score of the students was moderate (11.07±4.03), and their Attitudes Towards the COVID-19 Vaccine Scale negative attitude subscale mean score (15.37±3.64) was moderate. The Coronavirus Anxiety Scale mean score (6.81±3.42) was low. It was found that the students who suffered from a chronic disease, had family members with a chronic disease, had family members infected with COVID-19, and lost a family member due to COVID-19 had higher Coronavirus Anxiety Scale mean scores compared to the other students and this was statistically significant. Conclusion: These results highlight that training should be planned to increase students’ positive attitudes toward the COVID-19 vaccine. Keywords: anxiety, Covid-19 vaccine, student
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Koronavirüs Anksiyetesi ve Covid-19 Aşısına Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin BelirlenmesiAyşe Gül Parlak1, Şafak Aydın21Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü, Kars, Türkiye 2Atatürk Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Kafkas Üniversitesi, Kars, Türkiye
Amaç: Bu araştırma COVID-19 pandemisi sürecinde sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin Koronavirüs anksiyetesi ve COVID-19 aşısına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapıldı. Materyal ve Metot: Kesitsel türde yapılan bu araştırma Türkiye’nin doğusunda bulunan bir üniversitenin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda 2020–2021 eğitim-öğretim yılında derslere devam eden 700 öğrenci ile tamamlandı. Veriler 15–31 Ocak 2021 tarihleri arasında sosyal medya platformu (Whatsapp) aracılığıyla çevrimiçi anket yoluyla, Öğrenci Tanıtım Formu, Koronavirüs Anksiyete Ölçeği ve COVID-19 Aşısına Yönelik Tutumlar Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 22.0 programında standart sapma, ortalama, yüzde, sayı, bağımsız gruplarda t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Spearman rho korelasyon analizi kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin COVID-19 Aşısına Yönelik Tutumlar Ölçeği Olumlu Tutum alt boyut puan ortalaması orta seviye (11,07±4,03), Olumsuz Tutum alt boyut puan ortalaması orta seviye (15,37±3,64) ve Koronavirüs Anksiyete Ölçeği puan ortalaması düşük seviye, (6,81±3,42) olarak belirlendi. Kronik hastalığa sahip, aile bireylerinde kronik hastalık bulunan, aile bireyleri COVID-19 enfeksiyonu geçiren ve COVID-19 enfeksiyonu nedeniyle aile bireyi vefat eden öğrencilerin, Koronavirüs Anksiyete Ölçeği puan ortalamaları diğer öğrencilere göre daha yüksek ve anlamlı bulundu. Sonuç: Araştırma sonuçları öğrencilerin COVID-19 aşısına yönelik olumlu tutumlarını artırmak amacıyla eğitimlerin planlanması gerektiğini vurgulamaktadır. Anahtar Kelimeler: anksiyete, Covid-19 aşısı, öğrenci
Ayşe Gül Parlak, Şafak Aydın. Determining the Relationship Between Coronavirus Anxiety and Attitudes Towards the COVID-19 Vaccination in Students from Vocational School of Health Services. Kafkas J Med Sci. 2022; 12(3): 207-214
Corresponding Author: Ayşe Gül Parlak, Türkiye |
|