Online Tools and Instructional Methods Used in Distance Learning on the Motivation and Attitudes of Nursing Students During COVID-19 Pandemic: A Cross-sectional Study [Kafkas J Med Sci]
Kafkas J Med Sci. 2022; 12(3): 252-260 | DOI: 10.5505/kjms.2022.66743  

Online Tools and Instructional Methods Used in Distance Learning on the Motivation and Attitudes of Nursing Students During COVID-19 Pandemic: A Cross-sectional Study

Arife Şanlıalp Zeyrek, Özlem Fidan, Sümeyye Arslan
Nursing Department, Faculty of Health Sciences, Pamukkale University, Denizli, Türkiye

Aim: This study aims to determine the effects of online tools and instructional methods used in distance education on the motivation and attitudes of nursing students.
Material and Method: This descriptive and cross-sectional study was carried out with 280 students studying in the nursing department of a university in Turkey. Data were collected between March and June 2021 through Google docs, including the Demographic form, The Instructional Materials Motivation Survey, and The Attitude Scale towards Distance Education.
Results: It was found that the satisfaction of nursing students from distance education (5±2.42), their motivation for instructional materials (81.50±15.92), and their attitudes towards distance education (98.96±20.32) were at a moderate level. Among instructional methods of distance education, video assignment was found to have a significant relationship with motivation for instructional materials (t=2.534, p=0.012), and case study was found to be significantly correlated with the attitude towards distance education (z=-2.262, p=0.024). The attitudes of students towards distance education were found to be positively correlated with their motivation for instructional materials (r=0.521, p=0.000), age (r=0.158, p=0.008), satisfaction (r=0.665, p=0.000) and grade (r=0.154, p=0.010). They were found to be negatively correlated with online class hours (r=-0.129, p=0.031). Conclusion: The results of this study showed that the students’ attitudes towards distance education were more positive as their motivation for instructional materials, age, satisfaction, and grades increased, and their attitudes were more negative as their online class hours were prolonged.

Keywords: attitude, distance education, motivation, nursing student; online tools


COVID-19 Pandemisi Sırasında Uzaktan Eğitimde Kullanılan Çevrimiçi Araçlar ve Öğretim Yöntemlerinde Hemşirelik Öğrencilerinin Motivasyon ve Tutumları: Kesitsel Bir Çalışma

Arife Şanlıalp Zeyrek, Özlem Fidan, Sümeyye Arslan
Pamukkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Denizli

Amaç: Bu çalışmanın amacı, uzaktan eğitimde kullanılan çevrimiçi araç ve öğretim yöntemlerinin hemşirelik öğrencilerinin motivasyon ve tutumlarına etkisini belirlemektir.
Materyal ve Metot: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırma, Türkiye’de bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören 280 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, Demografik form, Öğretim Materyalleri Motivasyon Anketi ve Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği ile Google dokümanları aracılığıyla Mart ve Haziran 2021 arasında toplanmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitimden memnuniyetlerinin (5±2,42), öğretim materyallerine yönelik motivasyonlarının (81,50±15,92) ve uzaktan eğitime yönelik tutumlarının (98,96±20,32) orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Uzaktan eğitim öğretim yöntemlerinden video çekiminin öğretim materyallerine yönelik motivasyon ile (t=2,534, p=0,012) ve vaka çalışmasının uzaktan eğitime yönelik tutumla (z=-2,262, p=0,024) anlamlı şekilde ilişkili olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları ile öğretim materyallerine yönelik motivasyon (r=0,521, p=0,000), yaş (r=0,158, p=0,008), memnuniyet (r=0,665, p=0,000), sınıfları (r=0,154, p=0,010) arasında pozitif yönde, çevrimiçi ders saatleri (r=-0,129, p=0,031) ile negatif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkili bulunmuştur.
Sonuç: Bu çalışmanın sonuçları, öğrencilerin öğretim materyallerine yönelik motivasyon, yaş, memnuniyet ve notları arttıkça uzaktan eğitime yönelik tutumlarının daha olumlu olduğunu ve çevrimiçi ders saatleri arttıkça tutumlarının daha olumsuz olduğunu göstermiştir.

Anahtar Kelimeler: tutum, uzaktan eğitim, motivasyon, hemşirelik öğrencisi; çevrimiçi araçlar


Arife Şanlıalp Zeyrek, Özlem Fidan, Sümeyye Arslan. Online Tools and Instructional Methods Used in Distance Learning on the Motivation and Attitudes of Nursing Students During COVID-19 Pandemic: A Cross-sectional Study. Kafkas J Med Sci. 2022; 12(3): 252-260

Corresponding Author: Sümeyye Arslan, Türkiye


TOOLS
Full Text PDF
Print
Download citation
RIS
EndNote
BibTex
Medlars
Procite
Reference Manager
Share with email
Share
Send email to author

Similar articles
PubMed
Google Scholar


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License..


Kafkas University Faculty of Medicine Dean of Kafkas Medical Sciences Journal Editor
Kars, Turkey    

Telephone: +90 474 225 18 04                                     Fax: +90 474 225 11 96

e-mail: edit.tipdergi@gmail.com

Go To Top