Online Tools and Instructional Methods Used in Distance Learning on the Motivation and Attitudes of Nursing Students During COVID-19 Pandemic: A Cross-sectional StudyArife Şanlıalp Zeyrek, Özlem Fidan, Sümeyye ArslanNursing Department, Faculty of Health Sciences, Pamukkale University, Denizli, Türkiye
Aim: This study aims to determine the effects of online tools and instructional methods used in distance education on the motivation and attitudes of nursing students. Material and Method: This descriptive and cross-sectional study was carried out with 280 students studying in the nursing department of a university in Turkey. Data were collected between March and June 2021 through Google docs, including the Demographic form, The Instructional Materials Motivation Survey, and The Attitude Scale towards Distance Education. Results: It was found that the satisfaction of nursing students from distance education (5±2.42), their motivation for instructional materials (81.50±15.92), and their attitudes towards distance education (98.96±20.32) were at a moderate level. Among instructional methods of distance education, video assignment was found to have a significant relationship with motivation for instructional materials (t=2.534, p=0.012), and case study was found to be significantly correlated with the attitude towards distance education (z=-2.262, p=0.024). The attitudes of students towards distance education were found to be positively correlated with their motivation for instructional materials (r=0.521, p=0.000), age (r=0.158, p=0.008), satisfaction (r=0.665, p=0.000) and grade (r=0.154, p=0.010). They were found to be negatively correlated with online class hours (r=-0.129, p=0.031). Conclusion: The results of this study showed that the students’ attitudes towards distance education were more positive as their motivation for instructional materials, age, satisfaction, and grades increased, and their attitudes were more negative as their online class hours were prolonged. Keywords: attitude, distance education, motivation, nursing student; online tools
COVID-19 Pandemisi Sırasında Uzaktan Eğitimde Kullanılan Çevrimiçi Araçlar ve Öğretim Yöntemlerinde Hemşirelik Öğrencilerinin Motivasyon ve Tutumları: Kesitsel Bir ÇalışmaArife Şanlıalp Zeyrek, Özlem Fidan, Sümeyye ArslanPamukkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Denizli
Amaç: Bu çalışmanın amacı, uzaktan eğitimde kullanılan çevrimiçi araç ve öğretim yöntemlerinin hemşirelik öğrencilerinin motivasyon ve tutumlarına etkisini belirlemektir. Materyal ve Metot: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırma, Türkiye’de bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören 280 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, Demografik form, Öğretim Materyalleri Motivasyon Anketi ve Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği ile Google dokümanları aracılığıyla Mart ve Haziran 2021 arasında toplanmıştır. Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitimden memnuniyetlerinin (5±2,42), öğretim materyallerine yönelik motivasyonlarının (81,50±15,92) ve uzaktan eğitime yönelik tutumlarının (98,96±20,32) orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Uzaktan eğitim öğretim yöntemlerinden video çekiminin öğretim materyallerine yönelik motivasyon ile (t=2,534, p=0,012) ve vaka çalışmasının uzaktan eğitime yönelik tutumla (z=-2,262, p=0,024) anlamlı şekilde ilişkili olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları ile öğretim materyallerine yönelik motivasyon (r=0,521, p=0,000), yaş (r=0,158, p=0,008), memnuniyet (r=0,665, p=0,000), sınıfları (r=0,154, p=0,010) arasında pozitif yönde, çevrimiçi ders saatleri (r=-0,129, p=0,031) ile negatif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkili bulunmuştur. Sonuç: Bu çalışmanın sonuçları, öğrencilerin öğretim materyallerine yönelik motivasyon, yaş, memnuniyet ve notları arttıkça uzaktan eğitime yönelik tutumlarının daha olumlu olduğunu ve çevrimiçi ders saatleri arttıkça tutumlarının daha olumsuz olduğunu göstermiştir. Anahtar Kelimeler: tutum, uzaktan eğitim, motivasyon, hemşirelik öğrencisi; çevrimiçi araçlar
Arife Şanlıalp Zeyrek, Özlem Fidan, Sümeyye Arslan. Online Tools and Instructional Methods Used in Distance Learning on the Motivation and Attitudes of Nursing Students During COVID-19 Pandemic: A Cross-sectional Study. Kafkas J Med Sci. 2022; 12(3): 252-260
Corresponding Author: Sümeyye Arslan, Türkiye |
|