Kafkas J Med Sci. 2017; 7(1): 40-46 | DOI: 10.5505/kjms.2017.26023 | |||
An Analysis of Metacognitive Learning Strategies of Physician Candidates in Terms of Some VariablesBarış SezerHacettepe University Faculty of Medicine, Department of Medical Education and Informatics, Ankara, TurkeyThe aim of this research is determining the metacognitive learning strategies of the 1st, 2nd and 3rd year students (N=614) of Hacettepe University’s Faculty of Medicine and analyzing these strategies in terms of different variables. It can be argued in general that in accordance with the collected data they are good at the “Organization” and “Observation” sub-dimensions in terms of knowledge and awareness of the information processing process and they are on an intermediate level in the other two sub-dimensions called “Evaluation” and “Planning”. The findings presented with this research show that there is a significant difference regarding gender, academic success and class levels variable on sub-dimensions of metacognitive learning strategies. Keywords: metacognitive learning strategies, physician candidates; academic success; learningHekim Adaylarının Bilişötesi Öğrenme Stratejilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesiBarış SezerHacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Tıp Eğitimi Ve Bilişimi Anabilim Dalı, AnkaraBu araştırmanın amacı, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesinde birinci, ikinci ve üçüncü sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin (N=614) bilişötesi öğrenme strateji düzeylerini belirleyerek, bu stratejileri çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Genel olarak elde edilen veriler doğrultusunda hekim adaylarının bilgiyi işleme süreci hakkındaki bilgisinin ve farkındalıklarının “örgütleme” ve “denetleme” alt boyutlarında iyi, diğer iki alt boyut olan “Değerlendirme” ve “Planlama”da ise orta düzeyde olduğu söylenebilir. Ulaşılan diğer sonuçlar hekim adaylarının bilişötesi öğrenme stratejilerinin cinsiyet, akademik başarı ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre alt boyutlarda anlamlı farklılıklar olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: bilişötesi öğrenme stratejileri, hekim adayları; akademik başarı; öğrenmeBarış Sezer. An Analysis of Metacognitive Learning Strategies of Physician Candidates in Terms of Some Variables. Kafkas J Med Sci. 2017; 7(1): 40-46 Corresponding Author: Barış Sezer, Türkiye |
|
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License..
Kafkas University Faculty of Medicine Dean of Kafkas Medical Sciences Journal Editor
Kars, Turkey
Telephone: +90 474 225 18 04 Fax: +90 474 225 11 96
e-mail: edit.tipdergi@gmail.com