Medical Education During the COVID-19 Pandemic: Habits, Computer Skills, Internet Use Disorder, and SuccessElif Kervancıoğlu Demirci1, Gülnaz Kervancıoğlu2, Salih Çayır3, Eren Kervancıoğlu3, Ertan Sarıdoğan41Department of Histology and Embryology, Istanbul Faculty of Medicine, Istanbul University, Istanbul, Türkiye 2Department of Histology and Embryology, Faculty of Medicine, Istanbul Aydin University, Istanbul, Türkiye 3Istanbul Faculty of Medicine, Istanbul University, Istanbul, Türkiye 4Department of Gynaecology, University College London Hospital, London, United Kingdom
Aim: COVID-19 pandemic had a significant impact on the way medical education is delivered. In most countries education was provided remotely. In this study, we aimed to study whether social and online habits, computer readiness, online communication skills, and Internet Use Disorder (IUD) were significant characteristics affecting the preferences of medical students for online or traditional classroom teaching in histology and embryology. Material and Method: In 2019-2020, the fall semester for Turkish universities was face-to-face. Due to the COVID-19 pandemic, the spring semester of that academic year was online. We asked 1,144 public and private university students in Istanbul about demographic characteristics and their preferences in learning and general living, using two subscales of the Online Learning Readiness Scale (OLRS) and the Young Internet Addiction Scale. We compared online and face-to-face success levels using quiz results. Results: Students generally preferred traditional lectures. However, those with higher OLRS scores preferred online lectures and learning materials and were more adapted to online living. Internet use disorder did not correlate with online lecture preferences. The results from private and public universities were not considerably different. The success levels after online lectures were better than after face-to-face lectures, which suggests that the preferences and satisfaction of students are different from their learning achievement. Conclusion: Preferences of students should be the priority in planning medical education. They want online lectures available as complementary to face-to-face lectures. Therefore, instructors should improve their online communication and teaching skills to enhance students’ online lecture satisfaction. The IUD does not possess a risk in this condition. Contrarily, regularly planned complementary online courses will enhance students online learning habits, online readiness and achievement and enables a more effective continuation of education in cases of natural disasters and pandemics. Keywords: distance education, histology, internet addiction disorder, online education
COVID-19 Pandemisi Sırasında Tıp Eğitimi: Alışkanlıklar, Bilgisayar Becerileri, İnternet Bağımlılığı ve BaşarıElif Kervancıoğlu Demirci1, Gülnaz Kervancıoğlu2, Salih Çayır3, Eren Kervancıoğlu3, Ertan Sarıdoğan41İstanbul Üniversitesi, İstanbul Tıp Fakültesi, Histoloji ve Embriyoloji Ana Bilim Dalı, İstanbul, Türkiye 2İstanbul Aydın Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Histoloji ve Embriyoloji Ana Bilim Dalı, İstanbul, Türkiye 3İstanbul Üniversitesi, İstanbul Tıp Fakültesi, İstanbul, Türkiye 4Jinekoloji Ana Bilim Dalı, University College London Hospital, Londra, Birleşik Krallık
Amaç: COVID-19 pandemisinin tıp eğitimi üzerinde önemli bir etkisi oldu. Çoğu ülkede eğitim uzaktan yapıldı. Bu çalışmada, tıp öğrencilerinin sosyal ve çevrimiçi alışkanlıklarının, bilgisayar okur yazarlıklarının, çevrimiçi iletişim becerilerinin ve İnternet Kullanım Bozukluğunun histoloji ve embriyolojideki çevrimiçi veya geleneksel sınıf öğretimi tercihlerini etkileyen önemli özellikler olup olmadıklarını araştırmayı amaçladık. Materyal ve Metot: 2019-2020’de Türkiye’de üniversiteler için güz dönemi yüz yüze idi. Aynı akademik yılın bahar dönemi COVID-19 salgını nedeniyle çevrimiçi yapıldı. İstanbul’daki 1144 devlet ve özel üniversite öğrencisine, demografik özelliklerini, öğrenme ve genel yaşamdaki tercihlerini, Çevrimiçi Öğrenmeye Hazırlık Ölçeği’nin (OLRS) iki alt ölçeğinin yanı sıra Genç İnternet Bağımlılığı Ölçeği’ni kullanarak sorduk. Sınav sonuçlarını kullanarak çevrimiçi ve yüz yüze başarı düzeylerini karşılaştırdık. Bulgular: Öğrenciler genellikle geleneksel dersleri tercih ettiler. Ancak, OLRS puanları daha yüksek olanlar çevrimiçi dersleri ve öğrenme materyallerini tercih ettiler ve çevrimiçi yaşama daha fazla adapteydiler. İnternet Kullanım Bozukluğu ile çevrimiçi ders tercihi arasında korelasyon yoktu. Özel ve devlet üniversitelerinden elde edilen sonuçlar ise önemli ölçüde farklı değildi. Çevrimiçi derslerden sonraki başarı seviyeleri, yüz yüze derslere göre daha iyiydi; bu da öğrencilerin tercihlerinin ve memnuniyetinin öğrenme başarılarından farklı olduğunu gösterdi. Sonuç: Tıp eğitiminin planlanmasında öğrencilerin tercihleri ön planda tutulmalıdır. Öğrenciler, çevrimiçi dersleri yüz yüze derslerin tamamlayıcısı olarak istemektedirler. Bu nedenle eğitmenler, öğrencilerin çevrimiçi ders memnuniyetini artırmak için çevrimiçi iletişim ve öğretim becerilerini geliştirmelidirler. Bu durumda, internet kullanım bozukluğu bir risk oluşturmamaktadır. Aksine düzenli planlanan tamamlayıcı çevrimiçi dersler öğrencilerin çevrimiçi öğrenme alışkanlıklarını, çevrimiçi okuryazarlıklarını ve başarılarını artıracak ve eğitimin doğal afet ve pandemi durumlarında daha etkin devamını sağlayacaktır. Anahtar Kelimeler: uzaktan eğitim, histoloji, internet bağımlılığı, çevrimici eğitim
Elif Kervancıoğlu Demirci, Gülnaz Kervancıoğlu, Salih Çayır, Eren Kervancıoğlu, Ertan Sarıdoğan. Medical Education During the COVID-19 Pandemic: Habits, Computer Skills, Internet Use Disorder, and Success. Kafkas J Med Sci. 2023; 13(2): 129-138
Corresponding Author: Elif Kervancıoğlu Demirci, Türkiye |
|